Tek Yol Etik

Amerika’nın popüler sokak markası Supreme’in eski kreatif direktörü, etik moda markası Noah’nın kurucusu Brendon Babenzien, Manhattan’da bir cafe’de çayını yudumlarken New York’taki çocukluk yıllarından söz ediyor.

Giriş Tarihi: 13.11.2019 17:31

Yazı Charlie Teasdale
Fotoğraflar Micaiah Carter

"Bir banliyö çocuğusun" diye anlatmaya başlıyor, "kaykay ve sörfle ilgileniyorsun, bu konuda 80'lerin California'sından etkilenmişsin. Ama sonra New York'a gidiyorsun; hiphop, graffiti, breakdance ile tanışıyorsun ve bunlar sana çok hitap ediyor. Yani daha 16 yaşındayken kafası bu tür çılgın şeylerle karışmış biri oluyorsun."

Babenzien, Long Island'da büyümüş. Şimdi 48 yaşında ama kaymaya ilk başladığında henüz beş yaşındaymış. 13 yaşında yerel bir sörf mağazasında çalışmış, birkaç sene de kaykay departmanının sorumluluğunu üstlenmiş. İşte, Noah'nın ruhu adeta bu gençlikten damıtılmış. Babenzien, ilgi alanlarını ve saygı duyduğu ya da bir parçası olduğu alt kültürleri yansıtan giysiler tasarlıyor. "Kaykaycı stilini" belki de en iyi yansıtan markaya sahip ama o yaratırken çok daha fazlasından ilham alıyor: Hip-hop, spor giyim, yelkencilik, punk rock, İtalyan terziliği, ofis giyimi... Hepsi çabasız ve rahat bir tavırla aynı potada eriyor: Farklı yönlerde çizgilere sahip polo tişörtler, çiçekli rugby gömlekleri, nüktedan logolu tişörtler, iyi dikimli kadife ve ekose parçalar.

Babenzien, Noah'yı 2002'de kurdu ama umduğu gibi yol alamadı. "İş battı çünkü sermayem yoktu" diye anlatıyor o yılları.

Sonra daha önce çalıştığı Supreme'e döndü ki, zaten kült kaykay markasının önlenemez yükselişinin önemli bir parçasıydı. 2015'te markadan bir kez daha ayrılıp Noah'ya döndü fakat yine bir şeyler yanlış gitti. Sektörde ürünler olumlu karşılansa da, bazıları konseptten hâlâ emin olamamıştı.

"İnsanlar, 'Tamam da, aynı anda hem cool hem stil sahibi hem ulaşılabilir hem etik hem de meydan okuyan bir marka olamazsınız' dediler" diyor Babenzien. "Oysa tabii ki olabiliriz çünkü biz zaten buyuz. Ben de öyleyim, eşim de, arkadaşlarım da."

Birkaç yıl sonra marka bir kez daha battı. Babenzien ve ekibi ise bu kez daha farklı bir anlayış benimsedi; öğrencileri, trend takipçisi gençleri ve kaykaycıları hedef kitleleri içine aldılar.

Noah, omuzlarına yine etik ve sorumluluk sahibi modanın apoletlerini taktı. Marka bütün tasarımlarının "geleneğe, uzmanlığa, sonuçtan çok insanlık onuruna" dikkat eden ülkelerde, atölyelerde ve fabrikalarda üretildiğini söylüyor. Hatta Babenzien bunlar gerçekleşiyor mu diye denetlemek için sık sık atölyeleri ziyaret ediyor.

Şu anda marka sorumluluk konusunda ağırlığını New York'ta inşa edilmesi düşünülen gazlı boru hattını engellemeye yönelik çalışmalara vermiş.

"Noah, güçlü ahlaki değerlere ve etkileyici bir dürüstlüğe sahip" diyor, Noah ürünlerini kullanıcılarıyla buluşturan Dover Street Market'ın yöneticisi Dickon Bowden. "Biraz punk dokunuşu eklenmiş, iyi kumaşlara sahip ürünler sunuyor. Onlardan birini görünce hemen tanıyorsunuz."

Noah aslında hazır giyim markalarını sevmeyen insanlara göre bir hazır giyim markası. Gösteriş ve trendler umurunda değil, sadece iyi kaliteyi, iyi hammaddeyi ve bilinci önemsiyor.

Babenzien, "Modadan hoşlanmıyorum" diyor. "Hiç umurumda değil açıkçası. Bir şey iyiyse iyidir, değilse değildir; başka bir şeyle ilgilenmiyorum. Bazı trendleri fazla ciddiye alırsanız bir şeyleri yitiriyorsunuz. Sonra da büyüyorsunuz işte..."

BİZE ULAŞIN