Kültür > Sanat

78. Cannes Film Festivali’nin Ardından

78. Cannes Film Festivali’nin Ardından

Bu senelik Fransız Riviera’sına veda ederken 2025 Cannes Film Festivali’nin hafızalarımıza kazınan anlarını derliyoruz.

26 Mayıs 2025

Yazı Öykü Gönül

Her yıl sinema dünyasının kalbinin attığı, Fransa'nın büyüleyici sahil şehri Cannes, bu sene 78. kez dünyanın dört bir yanından gelen sinema tutkunlarını ağırladı. Robert De Niro'ya yaşam boyu başarı için onursal Altın Palmiye takdim edildiği festivalde, yönetmen koltuğuna ilk kez oturan oyuncular uzun dakikalar ayakta alkışlanan unutulmaz filmler ve restore edilerek yeniden izleyiciyle buluşan klasik yapımlar sahnelerin sahibiydi. İşte 78. Cannes Film Festivali'nde yaşananlar:

En Uzun Süre Alkış Alan Filmler

Her yıl olduğu gibi 78. Cannes Film Festivali'nde de izleyicilerin alkışları, filmlerin başarısının ve yarattığı duygusal etkinin en güçlü göstergelerinden biri oldu. Bu yıl, festivalin tartışmasız yıldızı Norveçli yönetmen Joachim Trier'nin yönettiği ve 19 dakika boyunca alkışlanan "Sentimental Value" filmiydi. İzleyicilerin ayakta alkışları dakikalar geçtikçe coşkulu tezahüratlara dönüştü. Julia Ducournau'nun imzasını taşıyan cesur ve kışkırtıcı gerilim filmi "Alpha" da aldığı 12 dakikalık alkışla yankı uyandırdı.

Kleber Mendonça Filho'nun Brezilya'nın siyasi tarihine güçlü bir yorum getiren "The Secret Agent" filmi, 13 dakikalık alkışla festivalde dikkat çeken bir diğer yapımdı. Film, başrol oyuncusu Wagner Moura'nın unutulmaz performansına En İyi Erkek Oyuncu Ödülü'nü kazandırdı ve festivaldeki en etkileyici gösterimlerden birine sahne oldu. Nadia Melliti'nin En İyi Kadın Oyuncu Ödülü'nü kazandığı dokunaklı ve etkileyici yapım "The Little Sister" ise, kimlik ve aidiyet üzerine derin sorgulamalarla örülü hikâyesi sayesinde Cannes seyircisini 12 dakika boyunca alkış tutmak için ayakta tuttu.

Geçmiş yıllarda Guillermo del Toro'nun unutulmaz filmi "Pan'ın Labirenti"nin 22 dakika alkışlanarak kırdığı rekor hâlâ egemenliğini sürdürürken bu yıl festival tarihinde uzun süre alkışlanan filmler geleneğinin yeniden güçlü bir şekilde canlandığına şahit olduk.

Cannes Klasikleri Bölümü

Quentin Tarantino, festivalin Cannes Classics bölümünün onur konuğu oldu ve yönetmen George Sherman'ın 1949 yapımı "Red Canyon"u ile 1950 yapımı "Comanche Territory" adlı western filmlerini sundu.

Charlie Chaplin'in 1925 yapımı filmi "The Gold Rush"ın L'Immagine Ritrovata laboratuvarında gerçekleştirilen 4K restorasyonunu açılış etkinliği olarak gösterildi. Alejandro G. Iñárritu da yapımının 25. yıl dönümünde, 2000 yılında Cannes'da Eleştirmenler Haftası büyük ödülünü kazanan filmi "Amores Perros"un 4K restorasyonunu sundu.

Uluslararası Sinema Eleştirmenleri Federasyonu'nun 100. yılı kutlamaları kapsamında yönetmen István Szabó, 1999 yapımı filmi "Sunshine"ın özel gösterimiyle onurlandırıldı. Festival ayrıca, 2000 yapımı filmi "Yi Yi"nin gösterimiyle, hayatını kaybeden yönetmen Edward Yang'ı da andı. Cannes Classics bölümü, Criterion Collection tarafından restore edilen Stanley Kubrick imzalı 1974 yapımı epik film "Barry Lyndon"ın 4K versiyonuyla 23 Mayıs Cuma günü kapandı.

2025 Cannes Klasikleri Seçkisi

  • "The Gold Rush" (ABD), Charlie Chaplin, 1925
  • "Amores Perros" (Meksika), Alejandro G. Iñárritu, 2000
  • "The One I Loved" (Fransa), Diane Kurys, 2025
  • "The Arch" (Hong Kong), T'ang Shu-shuen, 1968
  • "Dogma: Resurrected – A 25th Anniversary Celebration!" (ABD), Kevin Smith, 1999
  • "Sunshine" (Kanada-Almanya-Macaristan-Avusturya), István Szabó, 1999
  • "Slauson Rec" (ABD), Leo Lewis O'Neil, 2025
  • "I Love Peru" (Fransa), Raphaël Quenard, Hugo David, 2025
  • "Yi Yi" (Japonya-Tayvan), Edward Yang, 2000
  • "Hard Boiled" (Hong Kong), John Woo, 1992
  • "Merlusse" (Fransa), Marcel Pagnol, 1935
  • "Welcome to Lynchland" (Fransa), Stéphane Gez, 2025
  • "To Vigo I Go" (Brezilya), Lírio Ferreira, Karen Harley, 2025
  • "Watch What You Say" (Fransa), Vincent Glenn, 2025
  • "Bo Being Bo Widerberg" (İsveç), Jon Asp, Mattias Nohrborg, 2025
  • "My Mom Jayne" (ABD), Mariska Hargitay, 2025
  • "One Flew Over the Cuckoo's Nest" (ABD), Miloš Forman, 1975
  • "Barry Lyndon" (Birleşik Krallık-ABD), Stanley Kubrick, 1974
  • "Red Canyon" (ABD), George Sherman, 1949
  • "Comanche Territory" (ABD), George Sherman, 1950

Restore Edilen Filmler

  • "Days and Nights in the Forest" (Hindistan), Satyajit Ray, 1970
  • "La Course en tête" (Fransa-Belçika), Joël Santoni, 1974
  • "Floating Clouds" (Japonya), Mikio Naruse, 1955
  • "The Girls" (Sri Lanka), Sumitra Peries, 1978
  • "La Paga" (Kolombiya-Venezuela), Ciro Durán, 1962
  • "Magirama" (Fransa), Abel Gance, Nelly Kaplan, 1956
  • "Beyond Oblivion" (Arjantin), Hugo del Carril, 1955
  • "Saeed Effendi" (Irak), Kameran Hosni, 1955
  • "Stars" (Doğu Almanya-Bulgaristan), Konrad Wolf, 1959
  • "Chronicle of the Years of Embers" (Cezayir), Mohamed Lakhdar-Hamina, 1975

İlk Kez Yönetmenlik Koltuğuna Oturan Oyuncular

Bu yılın en dikkat çekici gelişmelerinden biri, genç ve deneyimli oyuncuların yaratıcılıklarını yönetmen olarak kanıtlamalarıydı. Cannes'ın seyircileri, kamera önünden kamera arkasına adım atan oyuncuların taze bakış açılarıyla buluştu ve festival programına yenilikçi bir soluk geldi.

28 yaşındaki başarılı oyuncu Harris Dickinson, kendi yazıp yönettiği ilk filmi "Urchin" ile "Un Certain Regard" bölümünde gösterildi. Londra sokaklarında evsiz bir adamın hayat mücadelesini anlatan film, eleştirmenlerden büyük övgü aldı ve gösterim sonrası yaklaşık 10 dakika alkışlandı. Dickinson'ın yönetmen olarak geleceğine dair umutlarının arttığını söylemek yanlış olmaz.

Festivalde oyunculuktan yönetmenliğe geçiş yapan bir diğer isim ise Kristen Stewart oldu. Yazar Lidia Yuknavitch'in anılarından uyarlanan, Stewart'ın ilk uzun metrajlı filmi "The Chronology of Water", karmaşık ve duygusal olarak derin bir hikâyeyi sinemaseverlere sundu.

Scarlett Johansson ise, uzun süredir beklenen yönetmenlik çıkışını "Eleanor the Great" ile gerçekleştirdi. Johansson'un ilk uzun metrajlı filmi, 94 yaşındaki Eleanor Morgenstein'ın (June Squibb) kayıptan sonra yeniden bağ kurma çabalarını konu alıyor. Film, Cannes'da 6 dakika boyunca ayakta alkışla karşılandı ve Squibb'in performansı övgü topladı.

Jeremy Strong'un Monokrom Stili ve "O" Saati

Senenin jüri üyelerinden Jeremy Strong, her gün tercih ettiği monokrom stil ile oldukça konuşuldu. Açılışa toz pembe kadife takım elbisesi, uyumlu kova şapkası ve Lanvin marka spor ayakkabılarıyla katıldı. Pembe tonları birkaç gün daha devam ettirirken kapanışı ise bu sefer bebek mavisi bir takım elbise ile yaptı. Aktörün ilk gün kullandığı 156 bin dolarlık Richard Mille RM 16-02 saati ise festivalin en ses getiren aksesuarlarındandı.

Daha Fazlası

Dünyaca Ünlü Sanat Zirvesi İstanbul'da

No. 14, Bishop’s Stortford: Tarih ve Modernliğin Buluştuğu Ödüllü Bir Dönüşüm

Borusan Sanat Müdürü Aydın Dorsay ile Avrupa’ya Açılan Bir İstanbul

2025 Emmy Adaylıkları Açıklandı