Venedik’te Jekyll ve Hyde: Erkek Kırmızı Halı Stillerinin İki Yüzü

Hollywood’un geleneksel Venedik tatili bitti…

Ece Şahan 10 Eylül 2025

Fotoğraflar Getty Images


1932 yazı, Lido’daki Hotel Excelsior’un terasına bir sinema perdesi asılıyor. Rouben Mamoulian’ın Dr. Jekyll and Mr. Hyde’ı gösterimde. O yıl filmler yarışmıyor belki ama aslında dünyanın ilk uluslararası film festivalinin doğum anı yaşanıyor.

Ve o açılış filmi, yıllar sonra kırmızı halının ruhunu özetleyecek bir metafor bırakıyor: Erkekler ya Jekyll gibi güvenli smokinlere sığınıyor ya da Hyde gibi kuralları yıkıp riski göze alıyor. Tıpkı bu yıl Jacob Elordi’nin kusursuz Bottega smokiniyle Jekyll tarafını temsil etmesi, Marc Jacobs’un mavi tırnakları ve retro tavrıyla Hyde edasıyla kırmızı halıyı alt üst etmesi gibi.


Peki bu sadece hoş bir tesadüf müydü, yoksa festivalin doğum anındaki enerjinin günümüze sızan mistik bir yankısı mı?

Venedik Bienali’nin sanat tutkusundan doğan bu film gösterimi, kısa sürede Avrupa’nın kültürel vitrini haline geldi. Önce bir seçkiydi, sonra yarışmalı bir festival… Tabii başlarda Mussolini yıllarında propaganda gölgesinde kaldığı zamanlar oldu. Ama Cannes henüz ortada dahi yokken, Venedik çoktan sinemanın en parlak kırmızı halısını sermişti.


İşte o halı, yıllar geçtikçe modanın da vitirini oldu. Artık Venedik Film Festivali, sinemayla couture’un aynı anda parladığı bir sahne: perdede hikayeler, halıda ise stiller yarışıyordu. Artık erkekler de sadece smokin giymiyordu; cesaretli stil tercihlerinin riskini kırmızı halıya taşıyorlardı. Kimi daha çok konuşulmak için, kimi şıklık için, kimi ise kendini ifade etmek için hatta bazısı protesto yapmak için stilini oluşturuyordu. Bu sene hangisi daha çoktu dersiniz? Gelin bakalım…