Eğlenceli Saat Trendi Çok mu İleriye Gitti?
Uzmanlar, eğlenceli saatlerin sayısının giderek artışını tartışıyor.
Yazı Johnny Davis
Çeviri Özge Dinç
Geçen hafta, Londra merkezli lüks saat şirketi Bamford, New York'un popüler giyim mağazası Rowing Blazers ile işbirliği yaptığı son modelini piyasaya sürdü.
Kadranında Fil Babar vardı.
Bamford x Rowing Blazers
İngiliz bağımsız saat markası Studio Underd0g, daha önce Watermel0n, B0iled Egg ve Pepper0ni'yi de (sırasıyla karpuz, haşlanmış yumurta ve acı biber) içeren renkli yemek temalı kadranlara sahip saat serisinin sonuncusu olan Av0cadao ve Guacam0le'yi bugün piyasaya sürüyor.
Geçtiğimiz yıl Christopher Ward markası, saatlere yaptığı kişiselleştirmelerle kendisini "yaratıcı yıkıcı" olarak tanımlayan seconde/seconde/ markası ile iki saatte işbirliği yaptı: Ofis hayatıyla dalga geçen ve kadranında mini bir post-It notu ve bezelin etrafında kelime oyunları içeren Desk Diver ile yeşil kadranı ve eski Nokia telefon oyunu Yılan'dan esinlenen figürlerle Twelve Snake.
Studio Underd0g'dan "haşlanmış yumurta" yani Boiled Egg modeli.
Saat dünyasında son zamanlarda yaşanan diğer gelişmeler arasında Audemars Piguet'nin Royal Oak Concept "Spider-Man" Flying Tourbillon için Marvel ile işbirliği yapması, Seiko'nun Kirpi Sonic kronografını piyasaya sürmesi ve Unimatic'in Sünger Bob içeren bir çift dalış saati çıkarması sayılabilir.
Babar saatinden önce bile, yukarıda bahsettiğimiz Bamford saat şirketinin patronu George Bamford, Temel Reis, "Susam Sokağı"nın Minik Kuş'u ve Snoopy'i içeren saatleriyle karakter saatlerinin kralı olarak kendini kanıtlamıştı.
Çizgi film saatlerinin müşterileri eskiden kolayca tanımlanabilirdi: Ya kısa pantolon giyerlerdi ve ebeveynleri onları okula götürürdü ya da bir ömür boyu 8.500 adet Mickey Mouse saati biriktiren tuhaf hobicilerdi.
Christopher Ward x seconde/seconde/ işbirliği saati, Nokia telefonlarda bir zamanlar hiç durmadan oynadığımız Yılan oyunundan ilham alıyor.
Öncelikli amacı insanların yüzünü güldürmek olan saatlere yönelik eğilim, geçtiğimiz ay saat dünyasının takvimindeki en büyük etkinlik olan yıllık Cenevre saatçilik fuarı Watches And Wonders'ta da kendini gösterdi.
Fuarda ana temalardan biri, İsviçre saat dünyasının ciddi ve ağırbaşlı olduğu düşüncesini tersine çeviren renkli kadran modasıydı: Oris Big Crown Pointer Date modellerinin Sellita versiyonları sarı, mavi ve lila renklerde; H. Moser'in Endeavour Pop Koleksiyonu turkuaz ve turuncu-mercan; Nomos Glashütte'nin yeni Club Sport Neomatik Wordtimer'ı dördüncü sınıf ödev kitabından alınmış gibi görünen renklerdeydi: "Jungle", "Canyon", "Glacier", "Magma" ve "Dune"; yani orman, kanyon, buzul, magma ve çöl. Rolex (Rolex!) bile oyuna dahil oldu. Yeni Oyster Perpetual'ları "lavanta", "sıcak kumlu bej" ve "fıstık yeşili" renklerinde geldi.
"Eğlencenin" kol saatleri için varsayılan bir gereklilik olduğu o noktaya yaklaşıyoruz gibi görünüyor. Bu durum, mirası yüz yıllara dayanan ve ciddi bir tavırla saat yapımcılığını sürdüren büyük İsviçre markaları için neresinden baksanız ilginç bir durum.
Lüks saatler eskiden yatırım parçasıydı, zamanın testine dayanma kabiliyetleri de fiyatlarına dahildi. Ancak bugünün saatlerinden herhangi birinin beş, on veya elli yıl sonra ne kadar zamansız duracağı merak konusu.
Gérald Genta'nın Mickey, Minnie, Donald Duck ve Goofy'nin yer aldığı 1980'lerin ikonik saatlerinin ve Disney'in daha önce yüksek saatçilik sınırları içinde tatlı bir sanat köşesi yarattığı doğru ama bugünün neşeli saatleri gelecek sınavında o kadar şanslı olmayabilir.
Dahası bu, yeni gençlik için tasarlanan saatlerin çoğu öğrenci cep harçlığına hiç de yakın olmayan fiyatlara sahip: Örneğin Bamford'un Babar'ı için 2.400 dolar isteniyor, AP simsiyah Spider-Man versiyonu ise 6,2 milyon dolarcık kadar.
Yani herkese göre değil.
"Saat dünyasında zevkin çöküşü hakkında artık yazmalıyız," diyor lüks bir markanın yöneticisi ve kendisi de klasik Rolex ve Omega koleksiyoncusu olan biri, geçenlerde bana attığı mesajda. "Kırılma noktası neydi? Zevkli ve komplike zarafetten gösterişli cikletlere geçişi simgeleyen bir an ya da belirli bir saat var mı?"
"Bugünlerde her şey bir pizza saatine bağlanıyor," diye cevap yazdım, şakayla karışık.
"Ben eski kafalıyım," diye karşılık verdi. "Bugünün cool'u bence vintage altın bir takım saati."
"Hakikat bu."
Kadranındaki renkli balonlarla Rolex Oyster Perpetual Celebration Dial. Watches and Wonders'ta duyurulduğunda epey ses getirmişti.
Sektörün diğer temsilcileri ise "eğlenceli" saatlerin kalıcı olacağını öne sürüyor.
Saat sektörü danışmanı ve YouTube sunucusu Andrew Morgan Esquire'a verdiği demeçte şöyle diyor: "Lüks, 'büyük harcamalar gerektirdiğinde büyük bir konfor veya zarafet sunan şey' olarak tanımlanır. "Saat ciddi olmak zorundadır diye bir şey yok ve hatta iyi mizahın konforun en yüksek hali olduğunu söyleyerek daha da ileri gidebilirim. İnsanlarla en rahat olduğunuz anlar, birlikte iyi niyete dayanan bir deneyim yaşadığınız anlardır; buzlar bu şekilde kırılır ve arkadaşlıklar kurulur. Bizim küçük saat balonumuzda, eğlenceli saatler de bir şekilde buzları kırıyor ve koleksiyoncular arasında dostluklar kuruyor. Daha ciddi saatler ise belki tam aksine bariyerler oluşturuyor."
Mr Porter'ın CEO'su Toby Bateman da şöyle diyor: "Eğlenceli saatler benim en sevdiğim aksesuarlar." "Özellikle yaza girerken ve daha renkli ve kısa kollu giymeye başladığımızda, eğlenceli bir saat harika bir ifade biçimi olabilir. Elbette eğlenceli saatlerin de dereceleri var; bazıları gülümsetiyor, bazıları absürtleşiyor. Ayrıca ben mantıklı bir erkeğin daha ilginç ve eğlenceli bir saate uygulaması gereken bir fiyat sınırı olduğuna inanıyorum. Bence Royal Oak alacaksanız 'eğlenceli' bir Royal Oak tercih etmeyin."
Bateman sonrasında da birkaç yıldır yükselişte olan bir trendin devam ettiğine işaret ediyor:
"Bamford gibi markalar her zaman saatlerle oynayarak onları daha az ciddi hale getirmiştir: Örneğin yaptıkları Snoopy işbirlikleri hızla tükeniyor. Elbette Snoopy ile işbirliği yapanlar sadece onlar değil; Omega'nın koleksiyoncular arasında çok sevilen bir saat olan 'Snoopy Speedy'si var. Ben de Omega'nın ünlü Lunar Explorer ile işbirliği yaptığı yetkisiz/resmi olmayan/denenmiş ve başarısız olmuş bir girişim olan 'Speedy TinTin'in gururlu sahibiyim. Yani bu trend yeni değil, sadece artık daha yaygın olarak biliniyor ve benimseniyor."
Andrew Morgan, bu trende daha yeni başlıyor olabileceğimizi öne sürüyor.
"Bence komedyen Şarlo'ya gülmenin sınırlarını zorladığı için teşekkür etmeliyiz ama bir Fil Babar saati, yüzümde mimik bile oynatmıyor," diyor.
"Gelmiş geçmiş en ciddi saat markası olan Rolex'in üzerinde emojiler olan bir saati çıktığında bilmeliyiz ki, gelecekte şüphesiz ki daha fazlasını da göreceğiz."
"Bu arada piyasadaki tüm eğlenceli saatler arasında açık ara en eğlencelisi Rolex Oyster Perpetual Oyster Perpetual 41 Celebration Dial. Onu ikonik yapansa üretici markası. Bir komedyenin şaka yapmasını zaten bekleriz ama takım elbiseli ve kravatlı ciddi adamın şaka yapması bizi hayrete düşürür. Rolex Celebration Dial da, patronun kâğıt gemi uçurması gibi, tüm sektörün ezberini bozan bir olay."
Bir zamanlar saatlerin sofistike olduğunu tekrarlayıp dururken bugünün rengârenk, emojili ve çizgi film kahramanlı kadranları, bir saman alevi olmaktan çok daha fazlası.
Bir zamanlar kravatlı ve ciddi olan sektörün (saat) yüzünde bir gülümseme var.