Kültür

Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

22 Aralık 2015

Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

1 / 13

Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

İlk uçan araba hayalleri ... Daha uçak yoktu be hepiniz oradaydınız! İnsanoğlu olarak uçan araba tutkumuz bir türlü sönmedi evet... Peki ilk kez uçak yerine arabayı uçurmayı düşünüldüğünü biliyor muydunuz? Elbette Hazerfen Ahmet Çelebi'yle atılan adımlar insanoğlunun uçma dürtüsünü körüklemiş olabilir ancak 1903'de Wright kardeşler henüz uçak hayali kurmadan önce 1890'larda uçan araba hayalleri çoktan kurulmaya başlamıştır. Henüz araba konsepti bile yeniyken reklam amaçlı Au Bon Marche adlı bir şirket bu futuristik görseli hazırlayarak bazı mesajlar verir... Uçağın bulunmasının yanı sıra John Emory Harriman ve Waldo Waterman adlı iki mucit bu reklamlarla uçan araba yapma fikrini kafasına koyar ve 1910-11'de bu işin patentini alırlar. Ancak yoğun uğraşlar sonucu sermaye ve yatırım arayan ikili bir türlü aradıkları finansmanı bulamazlar ve bir türlü hayallerini gerçekleştiremezler... Ancak bu fikir ve girişim ileride birçok mucite ilham kaynağı oldu
Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

2 / 13

Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

Curtiss'in kendi adını verdiği uçan arabası - 1917 Karşınızda tarihte bilinen ilk uçan araba prototipi duruyor. Glen Curtiss'in yapmış olduğu bu araba birçok kez ayakları yerden kesti ancak hiçbir zaman semalarda yükselemediği için ilgi görmedi ve piyasadan yok oldu
Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

3 / 13

Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

A.H. Russell of Nutley'den mantık zorlayan bir prototip. Bu araba doğal olarak hiçbir zaman uçamadı - 1924
Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

4 / 13

Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

Aynı uçağa birde yan profilden bakalım... Pilotun suratındaki ifade uçacağından oldukça emin
Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

5 / 13

Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

Henüz uçabilen bulunmamışken bir de hem uçup hem yüzebileni yapmışlar - 1928 Minibüsü andıran araba çok amaçlı olarak hem yüzebilen hemde uçabilen olarak tasarlanmış. Ancak diğerleri gibi bu tasarım da hüsrana uğramış.
Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

6 / 13

Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

Waterman'ın 1911'de aldığı patent 1937'de üretime geçiyor. Waterman'ın ilk prototipi 25 yıl sonra yapılıyor ve denemelerde olumlu sonuçlar veriyor. (Alt görselde restore edilmiş hali)
Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

7 / 13

Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

Henry Ford'un umut veren sözleri -1940 "Uçak ve arabanın kombinasyonu çok uzakta değil. Şimdi buna gülebilirsiniz, ama eninde sonunda o günleri göreceğiz."
Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

8 / 13

Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

Uçan Arabalar Geliyor! - 1946 Henry Ford'un umut dolu açıklamalarından mıdır bilinmez 1940'larda uçan arabalar kelimenin tam anlamıyla altın çağını yaşadı. Birçok prototip bu yıllarda üretilirken birçok insan bunun kalabalıklaşan trafiğe çözüm olacağını düşünüp büyük hayaller kuruyordu. O yıllarda tasarımlar oldukça basitti. Genelde arabaların üzerine kanat takılıyordu. Görsele gelecek olursak... Bu gördüğünüz araba LIFE dergisine kapak olmuş ilk uçan araba özelliği taşıyor. Sebebi ise şu tasarımcı mucit Robert Fulton kendi tasarımı olan Jr.'s Airphibian ile evinin yakınlarındaki LaGuardia havaalanından havalanarak Broadway gösterisini izlemeye gidiyor. 100 kmlik mesafeyi uçarak 25 dakikada alan Fulton'un havasını bir düşünsenize!
Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

9 / 13

Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

Bir ConVairCar Model 118 test uçuşunda. Kısaca hibrit adlı model ConVairCar, Theodore P. Hall tarafından Vultee Aircraft şirketi için tasarlanmıştı. Fotoğrafta gördüğünüz gibi başarılı şekilde semalarda süzülen uçan arabanın pilotunun yaptığı bir hata yüzünden test sürüşü sırasında mecburen iniş yapmak zorunda kalmıştı. Pilot iniş nedeni olarak benzinin aniden bittiğini, arabanın yakıtı yerine uçak yakıtına baktığı için hesaplamalarda yanlışlık olduğunu belirtmişti. Uçan araba inişini hiç hoş bir şekilde gerçekleştiremedi.
Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

10 / 13

Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

Hibrit'in hazin sonu
Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

11 / 13

Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

Uçan araba tasarımları yapan Stout şirketinin kanatlarını çıkarıp park ettiği bir araba modeli - 1950 yılları
Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

12 / 13

Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

Son gerçekçi tasarımcı Moulton Taylor'ın uçan araba tasarımı - 1966 60'lı yılların bu konularda gözde tasarımcısı olan Moulton Taylor, belkide en ciddi tasarımı yapmıştı. İlk kez kanatlar ve araba yerine doğrudan bir prototip oluşturma başarısı gösteren Taylor, kanatları takıp çıkarmalı yaparak aracın karada da kullanılmasını istiyordu. 1970'lere kadar yapılmış en güvenli ve en fazla başarı gösteren uçan arabanın 70'lerde gelen petrol krizi ve iniş kalkışlardaki kaza riskinden dolayı arabanın seri üretiminin önüne geçildi. Böylelikle dünya tarihi son ciddi şekilde yapılmış uçan araba prototipini görmüş oldu.
Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

13 / 13

Bir türlü gerçekleşmemiş olan hayalin evrimi; Uçan Arabalar

Moulton'un bu tasarımının ardından uçan arabalar ciddi anlamda hayal olarak kaldı. Artık sadece bilimkurgu filmlerine ilham olan uçan arabaların ilk örneklerini Harrison Ford'un oynadığı Ridley Scott'un yönettiği Blade Runner filminde görmüştük. Onun gibi arabalar günümüzde birçok şekilde ortaya çıksa da ciddi manada kullanılması söz konusu değil.

Daha Fazlası

James Cameron ile “DERİNLERDE”…

“Veni Vidi Mansi – Sessizliğin Yankısı” Ferit Yazıcı’dan Göç, Hafıza ve İnsanlık Üzerine Bir Heykel Sergisi

Dünyaca Ünlü Sanat Zirvesi İstanbul'da

No. 14, Bishop’s Stortford: Tarih ve Modernliğin Buluştuğu Ödüllü Bir Dönüşüm