Lifestyle

Asus Türkiye müdürü Bora Aras “Teknoloji artık tamamen 'kişisel'

Asus Türkiye müdürü Bora Aras “Teknoloji artık tamamen 'kişisel'

Çağımız iletişim çağı ve bunu artık birçok kanaldan kolaylıkla yapabiliyoruz. pratik ve kolay yoldan iletişimde kalmamızı sağlayacak yepyeni bir ürün ile karşımıza çıkan Asus’un Türkiye müdürü Bora Aras ile gelişmeleri konuştuk.

26 Haziran 2014

Artık kullandığımız cep telefonlarından beklentimiz çok fazla. İletişim kurmak yetmiyor, bulunduğumuz her ortamda e-postalarımıza yanıt vermek, canımız sıkılırsa oyun oynamak ve en önemlisi de dünyaya bulunduğumuz noktadan bağlanmak istiyoruz. Bu da teknoloji markalarının büyük bir rekabete girmesine ve neredeyse her gün yepyeni bir ürün geliştirmesine yol açıyor. Bilişim sektörünün en önemli markalarından biri olan Asus; geçtiğimiz ay, Haziran ayında Türkiye piyasasına giriş yapacak olan ZenFone'u beğeniye sundu. Tablet bilgisayar&telefon görevi görecek olan bu cihazı yakından incelemek ve Asus dünyasında yaşananları konuşmak üzere Asus Sistem İş Grubu Türkiye Müdürü Bora Aras ile bir araya geldik.

2006 yılından bu yana Asus Sistem İş Grubu'nun Türkiye ve Kuzey Afrika Bölgesi Müdürü olarak görevdesiniz. Asus'un o yıldan bu yana bilinirlik durumunda ne gibi değişiklikler kaydettiniz?
Asus'un bilinirliği ağırlıklı olarak ana kart ve grafik kart üzerineydi. Taşınabilir bilgisayar piyasasında rakiplerin çok gerisindeydik. Asus ile yollarımız kesiştikten sonra öncelikle network ve kablosuz ağ ürünleri konusuna ağırlık verdim. Akabinde kişisel asistan ürünleri ve telefon özelliğine sahip kişisel ürünler ile tanıştım. Bunu, 'e-PC' adını verdiğimiz netbook ürünlerini piyasaya sunmamız takip etti. Masaüstü, dokunmatik ekranlı mini PC ürünler ve notebook ürünleri satmamız ise akabinde geldi.

Asus Türkiye'nin kaç farklı iş grubu mevcut? Marka ürünleri iş grupları ve tüketici profiline göre ayırıyor mu?
Asus Türkiye olarak şu anda iki farklı iş grubunda hizmet veriyoruz. Ben sistem iş grubunun başındayım. Sistem iş grubunda da notebook ve tablet bilgisayar ürünleri mevcut. Haziran ayından itibaren de piyasaya sunacağımız yeni tabletbilgisayar&telefon ürünlerimiz olacak.

Tablet bilgisayar&telefon ürünlerini piyasaya sunmak, sizin için kaçınılmaz bir son muydu?
Asus'un telefon ürünleri işine girmesi aslında yeni bir olay değil. 2011 yılından bu yana, bu sektörde tecrübemiz var ve zaten o dönem anons da etmiştik. Artık tüketici, ağırlıklı olarak bu tip ürünleri kullanmak istiyor ve tercih ediyor. Türkiye'de tüketici ve kullanıcıların %50'sinden fazlası herhangi bir masaüstü bilgisayar kullanmadan, sadece telefon ürünleri ile İnternet'e bağlanıyor. Sorunuzun yanıta bu anlamda evet, diyebilirim.

Rakip markaların sunduğu tablet bilgisayar&telefon ürünlerinden nefarkınız olacak peki?
İddianızı hangi şekilde ortaya koyuyorsunuz? Bugün pazarda sunulan ürünlerin yaklaşık olarak %25'i 1.500 TL ve üzerinde fiyatlarla satışa sunuluyor. Asus olarak bizim de bu fiyat skalasında ürünlerimiz vardı. Ancak Haziran ayından itibaren piyasada olacak olan yeni ürünlerimiz fiyat bazlı olarak çok daha hesaplı olacak.

Dünya çapında ürün grubu dağılımına göre taşınabilir bilgisayar piyasasında Asus'un yeri nerede?
Dünya çapında taşınabilir bilgisayar pazarında Asus 3. sırada geliyor. Türkiye piyasasında ise 1. sırada. Ülke dağılımına bakacak olursak %1.3 ve %1.4 'lük bir pazar payı var. Teknoloji artık moda ve tasarım ile
buluştu; markalar sundukları ürünler ile teknoloji ile birlikte tasarım zevki de sunmaya başladı.

Asus evliliğe nasıl yaklaşıyor?
Asus olarak bugüne kadar öyle televizyonlarda ya da billboard'larda ilanlar veren ya da reklam kampanyaları döndüren, her mecrada pazarlama faaliyetleri oluşturan bir marka hiç olmadık. Bizim marka imajımız 2007 yılından sonra gerçekleşti. Böylece üretim ve marka bölümleri birbirinden ayrılarak bağımsız olarak çalışmaya başladı. Ama asıl değişim 2008 yılından sonra başladı. Daha önce bilgisayar ürünleri, 'iş cihazı' olarak ya da evde İnternet'e bağlanmamızı sağlayan cihazlar olarak kabul ediliyordu. Biz bu fi kri ve dolayısıyla bu konsepti yavaş yavaş değiştirmeye başladık. Bir telefon nasıl kişisel bir cihaz ise bilgisiyarı da bu şekilde algıladık; yani tamamen bir 'personal computer' olarak baktık. Tasarımlarda değişiklikler yapma kararı alarak endüstriyel tasarımcılar ile çalıştık. Böylece üretilen cihazlara şıklık ve estetik bir yüz katmış olduk. İnsanlar artık taşınabilir bilgisayarlarını yanlarından ayırmıyor ve kullandıkları ürünleri kendilerini tamamlayan birer parça olarak görüyor.

Tüketicilerinizin profilini tanımlayacak olursanız nasıl bir tablo çıkarırsınız? Erkekler mi daha çok rağbet ediyor markanıza yoksa kadınlar mı?
2008 yılına kadar ağırlıklı olarak erkeklerin ilgisini çekerken yaptığımız tasarımsal değişikliklerle birlikte bugün kadın tüketicilerin de beğenisini toplamaya başladık. İlk kez, 2008 yılında tasarımcı Karim Rashid'in tasarlamış olduğu pembe e-PC ile bilgisayarlara şıklık kazandırmış olduk. Ancak biz halen üst düzey teknoloji ürünleri üreten bir fi rmayız ve erkek müşteri grubumuzun sayısı kadınlara oranla daha fazla.

Rakiplerinizle kendinizi kıyaslayacak olursanız pahalı bir marka olduğunuzu söyleyebilir misiniz?
Genel olarak söyleyecek olursam, fiyatlandırma anlamında rakiplerimizden bir parça daha pahalı olduğumuzu söyleyebilirim. Ancak bu fi yat politikası pahalı olalım diye değil ürünlerimizin maliyetlerinin de üst düzeyde olmasından kaynaklanıyor. Hem fiyat bandı anlamında hem de pazar payında Türkiye'de en çok satılan ilk üç markadan biriyiz.

Size göre, Asus'un tercih edilme nedeni nedir?
Tercih edilmesinin en önemli özelliği innovasyona yani yeniliğe çok önem vermesi. İkinci nedeni de 2008 yılı öncesine kadar yapılmayan tasarımsal değişiklikler ve estetiğe verdiğimiz önem. Üçüncüsü de tüketici beğenisine çok önem veriyoruz. Bu da sadece satış odaklı değil satış sonrası hizmetimizin de oldukça iyi olduğunu gösteriyor ve tercih edilmemizi sağlıyor.

Türk tüketicisinin teknolojik ürünlerini yenileme süresi nedir?
Kullandığınız buzdolabından örnek vereyim; kullandığınız buzdolabının bir ömrü vardır ama bu teknolojik bir ömür değildir. Herhangi bir fonksiyonu bozulduğunda servise götürürsünüz masraf abartılı gelmezse ürünü yaptırıp kullanmaya devam edersiniz. Ancak bilgisayar gibi teknolojik ürünlerde ürünün ömrü değil sunduğu yenilikler önem taşır. Kullandığınız cep telefonuartık indirdiğiniz uygulamaları yavaş çalıştırıyorsa kullanıcı cihazı hemen yeniliyor.

Haziran ayında Türkiye pazarına girecek olan ZenFone hakkında bilgi verebilir misiniz?
ZenFonePhone dünyada bir ilk olacak. Telefon olarak kullanılan bir cihazı bir ekrana takarak ekranı tablet haline getirmiş olacaksınız. Böylece hem bir telefonunuz hem de bir tablet bilgisayarınız olmuş olacak. ZenFone Ailesi'nde, 4 inç ile 6 inç arasında değişen ekran boyutları ve çarpıcı renk seçenekleriyle herkes için uygun birakıllı telefon seçeneği bulunuyor. Ayrıca ZenFone, Asus akıllı cihazlara özgü yeni kullanıcı arayüzü ZenUI ile geliyor.

Teknoloji dünyasında bir yönetici olarak iş dışında neler yaparsınız; kişisel meraklarınız nedir?
Yemek yapmayı çok severim. Bunu hem bir hobi olarak hem de dışarıda ne yediğimiz belli olmadığı için yaparım. En azından yaptığım yemeğin içeriğinin farkındaoluyorum. Haftanın üç dört gününü spora ayırıyorum. Sonuçta her ne kadar yoğun bir tempoda çalışsak da vücudumuzun ekstra bir harekete ihtiyacı var.

Esquire Dergisi'nin 2014 Nisan sayısından alınmıştır.

Daha Fazlası

Tersane İstanbul Winter Town: 2026’ya Kadar Sürecek Büyülü Kış Festivali Başladı

Güven inşa etmek, en kalıcı başarı!

Tohum Otizm Vakfı, Otizmli Çocuklar İçin İyiliği Festivale Dönüştürüyor…

Peugeot E-5008 “Art On Cars” İle Sanatın ve Teknolojinin Buluşma Noktasında