A. Lange & Söhne'nin CEO'su: Wilhelm Schmid
06 Mart 2019
1 / 7
A. Lange & Söhne'nin CEO'su: Wilhelm Schmid
Röportaj Özge DİNÇ
Alman yüksek saatçilik markası, sene başında tanıttığı Triple Split Chronograph ve Homage to Walter Lange modelleriyle SIHH Fuarı'nın yıldızıydı.
2018 SIHH Fuarı'nda Walter Lange'ye Saygı (Homage to Walter Lange) modelini, markanın kurucusu olan ve geçen yıl fuar zamanı hayatını kaybeden Walter Lange'nin anıldığı duygusal bir basın konferansıyla duyurdunuz. Walter Lange, A. Lange & Söhne ve yüksek saatçilik için ne ifade ediyor, bizimle paylaşabilir misiniz?
Walter Lange, bizim için çok önemliydi, hep de önemli olacak. Markanın İkinci Dünya Savaşı'nda el konulup 40 yıl sonra yeniden kurulmasının mimarıydı, yani tarihle bugün arasında "yaşayan" bir bağdı. Markanın ruhunu temsil ediyordu. Onun bina boyunca yürüyüp insanlarla konuşmasını ve bu ruhu aktarmasını çok önemli bulurdum. Ardında kimsenin dolduramayacağı bir boşluk bıraktı. Walter Lange'nin bizim için ne ifade ettiğini kelimelere dökmek çok zor.
2 / 7
A. Lange & Söhne'nin CEO'su: Wilhelm Schmid
A. Lange & Söhne, Como Gölü'nde 1929'dan bu yana süren klasik ve vintage otomobil yarışı Concorso d'Eleganza Villa d'Este'nin de sponsoru. Markanın CEO'su Wilhelm Schmid, bir klasik otomobil koleksiyoneri olarak bu yılki yarışlarda da yer almıştı.
Walter Lange, bahsettiğiniz yürüyüşlerinde genç saat ustalarına neleri öğütlerdi, onlarla neler paylaşırdı?
İşine tutku duyan biri olarak genç adayları geliştirmeyi çok severdi. Her Noel'de bütün gençleri yanına çağırır, pasta ve kahve eşliğinde onlarla kutlama yapardı. Onlarla bir arada oturur, hayat dersi sayabileceğimiz eski günleri anlatırdı; gençlerin onu dikkatle dinlediğini görmek harikaydı. Öğüt vermek yerine yaşayan, sözlerle ifade etmek yerine hayata geçiren, 92 yaşında olmasına rağmen "Asla durma!" diyen biriydi; biz de ondan ilham alan bir sözle yolumuza devam ediyoruz: "Asla durma!" (Never stand still.)
3 / 7
A. Lange & Söhne'nin CEO'su: Wilhelm Schmid
A. Lange & Söhne Homage to Walter Lange
Bu limitli saatte durdurulup başlatılabilen "zıplayan saniye" (jumping second) ibresi yer alıyor. Bu, markanın ilk kurucusu Ferdinand Adolph Lange'nin icadıydı, Walter Lange'nin kendisi de bu özelliği markanın imzalarından biri kabul ediyordu. Saatte Walter Lange'den yola çıkan başka hangi detaylar var?
Homage to Walter Lange, özellikleri açısından onun her zaman yapmamızı istediği, bizimse sonraki planlarımız arasına aldığımız bir saatti. Yapımı çok zordu, ticari bir ürün değildi; o zaman yapmamamızın nedeni buydu. Ama şimdi onu onurlandırmak için üretmemizin arkasında da aynı nedenler var. Walter Lange, her zaman yeni patentler almanın peşindeydi, eski cep saatlerinin büyük hayranıydı, bizim de bu yolda ilerlememizi isterdi. "Başlatma / durdurma fonksiyonlu zıplayan saniye" de markanın 1877'de aldığı, Almanya'nın ilk patentlerinden biriydi. Saatin yeni geliştirilen ve özel bir tasarıma sahip olan mekanizması L1924, Walter Lange'nin doğum tarihini taşıyor. Saatin referans numarası 297 ise 29 Temmuz olan doğum gününe gönderme yapıyor. Saatin 27, 90 ve 145'le limitli versiyonları olması da ondan bir iz: 27 sarı altın versiyon ve 90 adet pembe altın versiyon, Walter Lange'nin Lange Uhren GmbH'i yeniden kurduğu 1990 ve hayatını kaybettiği 2017'ye dek geçen 27 yılı; beyaz altınla üretilmiş 145 adet ise Lange & Söhne'nin Ferdinand Adolph Lange tarafından kurulduğu 1845 ile yeniden kurulduğu 1990 arasındaki süreyi temsil ediyor.
4 / 7
A. Lange & Söhne'nin CEO'su: Wilhelm Schmid
Walter Lange
Walter Lange her zaman Alman saatçiliğini yükseltmeyi ve yeni kuşaklar yetiştirmeyi amaçladı. Alman (Glashütte) saatçiliğinin geldiği nokta onu gururlandırıyordu. Siz bu hedef hakkında ne düşünüyorsunuz?
Bana göre Alman saatçiliği ve İsviçre saatçiliği arasındaki ayrım milliyetten ziyade çalışma yönteminden kaynaklanıyor. İkisi de yüksek saatçiliğe dahil olmakla birlikte biz Alman saatinden söz ederken öncelikle sağlam bir saati kastediyoruz.
Bu yıl tanıttığınız Triple Split Chronograph getirdiği yenilik ve ilk olması açısından çok heyecan verici bir saat. Bu yeniliği yapmaya nasıl karar verdiniz?
Eğer "Asla durma!" diyorsanız ortaya bir yenilik koymak zorundasınız; yoksa bu söz hiçbir şey ifade etmez. Biz "Double Split Chronograph"ı 2004'te duyurduk, bugün hâlâ benzerini kimse yapamadı. Şimdi de ötesine geçmeyi amaçladık.
5 / 7
A. Lange & Söhne'nin CEO'su: Wilhelm Schmid
Bir A. Lange & Söhne saatinde hangi özellikler ve detaylar karakteristiktir?
Kullandığımız Alman gümüşü, bir saatin A'dan Z'ye dekorasyonundan montajına in-house üretilmesi, komplikasyonlar ve kronograf, bir A. Lange & Söhne saatinin temel özellikleridir.
A. Lange & Söhne'nin sıra dışı bir tarihi var. İkinci Dünya Savaşı döneminde, Almanya da savaşta olduğu için tahrip olup 40 yıl sonra yeniden küllerinden doğmuş bir marka. Oysa bu sürede İsviçre tarafsız kaldığı için gelişimine hiç durmadan devam edebilmişti. 1990'dan bu yana, bu kadar kısa sürede bu başarıyı nasıl yakalayabildiniz?
Önce, doğru fikirlere sahip olarak; ardından doğru ürünle en uygun zamanda doğru kişilere ulaşarak. Bu dört faktörden biri bile eksik olsa başarılı olamazdık. Tasarımda ve üretimde cesur olmak beklenenin üzerinde bir başarı getirdi. Her yıl çok yoğun şekilde çalışmasak burada bunları konuşuyor olmazdık. Ama her zaman biraz şansın da payı vardır.
6 / 7
A. Lange & Söhne'nin CEO'su: Wilhelm Schmid
Yüksek saatçilikten şaşmayan bir marka olmanın riskleri ve sorumlulukları nelerdir?
Biz yaklaşık 750 kişinin çalıştığı ve senede beş bin saat üreten ufak bir saat markasıyız, ama sağlam ve yüksek saatler üretiyoruz. Bizim için risk ve sorumluluk, saatseverlerin bu zamana kadar yaptıklarımıza bakarak her yıl büyük beklentiler içinde olması. Her yıl, bir yenilikle karşılarına çıkmak zorundayız; bu büyük bir zorluk.
Sizce markanın dönüm noktası olan modelleri hangileri?
Bana göre üç dönüm noktası var: Birincisi bir fenomen haline gelen Lange 1, ikincisi Datograph; üçüncüsü de Grand Complication. Özellikle Grand Complication, markamızın kapasitesini de gösteriyor; biz her şeyi yapabiliriz.
7 / 7
A. Lange & Söhne'nin CEO'su: Wilhelm Schmid
Genellikle hangi Lange saatini takıyorsunuz?
Genellikle kronograflı saatler takıyorum. Kronograf meraklısıyım, biz de genellikle kronograf içeren saatler üretiyoruz. Şu an A. Lange & Söhne Datograph Perpetual Calendar modelini takıyorum.
Bir saat ve klasik otomobil koleksiyoneri olduğunuzu biliyoruz. Saatlerle ilgilenmeye ne zaman başladınız?
54 yaşındayım; saatlerle 30 yıldan fazladır ilgileniyorum. Bütün hayatım boyunca saatleri ve otomobilleri sevdim. İlk saatimi 17 yaşında aldım, o günden bu yanaw sevdiğim modelleri biriktirmeye devam ediyorum. 25-30 saatim var. Bilirsiniz, koleksiyonerler hiçbir zaman sahip olduklarıyla yetinmez; her zaman bir sonraki "en iyiyi" arar.