Dijitalin kadın patronları!

Eğitimli kadın eğitimli erkeğe göre daha verimli iş çıkartabiliyor. Eğitim seviyesi düştükçe kadının ekonomiye katkısı da azalıyor. Kadınlar internette iş yapmaya sosyal medya ile başlıyor. Ancak yalnız üç kadın girişimciden birinin web sitesi var.

Kadın otobüs veya taksi sürücüsü görünce şaşkınlıktan bakakalıyoruz. Şaşkınlığın önyargılarla yarıştığı dünyada kadının sosyal hayatın içinde olduğu semtler, şehirler, ülkeler göç almaya devam ediyor. Sadece eşit eğitim şartları tanındığında kadınların yaratıcılıkları sınır tanımıyor. Bu sözleri ezbere değil, araştırma sonuçlarına göre söylüyorum.

Google tarafından hazırlanan "Kadın ve Dijital Dünya" araştırması Türkiye'de kadın girişimciliğinin genel durumunu ortaya koyuyor. Kadınlar sosyalleştikleri ortamları girişime dönüştürmeyi seviyor. Keyif aldıkları, kendilerini rahat ifade ettikleri alanlarda özgüvenli şekilde hareket ediyor.

ÖNCE SOSYAL MEDYA VİTRİNİ
Araştırmaya göre her 10 kadın girişimciden sadece biri yaptığı internet girişimiyle ilgili eğitim almış. Genelde kadınlar sosyal medyayı ticarete atılan ilk adım olarak görüyor. Instagram ve Facebook üzerinden iş yapmaya başlıyor. Hemen web sitesi yatırımına girmeyi çoğu kadın arzu etmiyor. Sadece üç girişimciden birinin web sitesi var.

Kadınların internet üzerinden neler yaptığına baktığımızda; eğitim ve yenilikleri takip etme fikri öne çıkıyor. Araştırmaya göre iki kadından biri interneti bilgiye erişim özgürlüğü ve kendini ifade etme özgürlüğü olarak kabul ediyor. Ayrıca yine her iki kadından biri yeni nesille arasındaki farkı kapatmak için internetin vazgeçilmez olduğunu söylüyor. Üstelik yine aynı oranda kadın internet sayesinde kendini bilgili hissediyor. 10 kadından yedisi sosyal medya dışındaki fırsatları henüz değerlendiremiyor.

EĞİTİM DOĞRUDAN ETKİ EDİYOR
Araştırmaya göre dijital okuryazarlığın işgücüne katılımına katkısı yüzde 25'e ulaşmış. Dijital okuryazarlık sayesinde ücretli ve sigortalı kadın işgücünün oranının yüzde 21 artacağına dikkat çekiliyor. Yani araştırmalar kadının eşit eğitim koşullarında daha başarılı olacağını gösteriyor. Kafamızdaki önyargılardan kurtulursak, kadına eşit koşullarda eğitim hakkı sunarsak, kalkınma projelerinin başarıya ulaşma şansı artıyor. Diğer koşulda toplum bir ayağı aksayarak kalkınma yürüyüşü yapamıyor.

YETERİNCE İNTERNET KULLANILMIYOR
Yapılan araştırmalar kadınların iş hayatına ve ekonomiye katılım için interneti yeterince kullanmadığını ortaya koyuyor. İnterneti kullanan kadın girişimcilerin internet kullanımının ortalama bir veya iki yıl olduğu görülüyor. 10 kadından sekizi işini tek başına kurmuş. Yine işini kuran 10 kadından altısı halen tek başına çalışıyor. İş amaçlı kullanılan mecraların yarısında sosyal ağlar kullanılıyor. Yani facebook ve Instagram hesaplarından yapılan satış ve tanıtımlar kadınlara önemli katkı sağlıyor.

HER KESİMDEN KADIN İNTERNETLE TANIŞTI
Eşit eğitim koşulları sağlamak için harekete geçen Türk Telekom'un internet ve teknoloji eğitim tırı toplumun her kesiminden kadına destek oldu.
35 ile 44 yaş arası kadınların yoğun ilgi gösterdiği "Teknoloji Seferberliği" etkinliğine Türkiye'nin her yerinden her meslekten insan katıldı. Temizlik işçisinden esnafa, görme engelliden şehit yakınına toplumun her kesiminden kadın ekonomiye katkı sağlayacak projelerle çevresini etkilemeye başladı.

Proje kapsamında Giresun Belediyesi temizlik işçilerinden Şanlıurfa'da siber suçlarla mücadele şubesi ekibine, Körleri Eğitim ve Kalkındırma Derneği Gaziantep şubesine bağlı engelli gençlerden Kütahya Belediyesi peyzaj işçisi kadınlara, İstanbul'da ve İzmir'de Down ve serebral palsi hastası çocukların ailelerinden şehit yakınlarına, işini sosyal medyada büyütmek isteyen esnaftan el emeğini internetten satmak isteyen kadınlara kadar çok çeşitli profildeki kullanıcıya internet eğitimi verildi.

Türk Telekom Akademi'den 120 eğitmen 311 saat eğitim verdi. Proje kapsamında yaklaşık 5 bin kişiye eğitim verildi. Eğitim dolaylı olarak yaklaşık 20 bin kişiye ulaştı.

Türk Telekom Gezici Eğitim Tırı 51 günde toplam 11 bin kilometre yol kat etti. Eğitimler toplam 38 ilde günde ikişer saat olmak üzere en az 2 kez verildi. Eğitimlere en yoğun 35-44 yaş arası kadınlar katıldı. Kadın katılım oranı yüzde 92, erkek katılım oranı yüzde 8.

Katılımcıların yüzde 89'unun akıllı cihazı var, yüzde 11'in akıllı cihazı yok. Katılımcıların yüzde 34'ü çalışıyor, yüzde 66'sı çalışmıyor. Katılımcıların yüzde 88'i internet kullanıyor.

Timur Sırt

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.