Sinerjik İkili

Yazı Güneş UYSALEFE

Saatle modanın ilham alışverişi ve tatlı rekabetinin hikâyesi.

Ralph Lauren'in moda endüstrisindeki 50. yılını kutlayan 2019 İlkbahar-Yaz defilesini yan yana izleyenlere bir bakın: Donna Karan, Michael Kors, Calvin Klein... Her biri ayrı estetik dünyaları temsil eden bu tasarımcılar, en az ayakta alkışladıkları efsane yetenek kadar başarılılar aslında; hem de sadece moda, aksesuar veya kozmetik alanlarında değil, saatçilik sektörü ele alındığında da öyleler. Belki komplikasyonlar, zümrütler, pırlantalar veya haute horlogerie, yani yüksek saatçilik geleneği mevzu bahis değil bu başarının kıstasında; bu isimler, satış hacmi ve insanlara ulaşım gücü açısından da saat işinin önemli oyuncuları. Öyle ki, kurallara uyarken bir yandan da onları değiştirmekte ve İsviçre'deki geleneksel takıma kafa tutmaktalar. Ralph Lauren örneği üzerinden ilerlersek, New York Moda Haftası'nda gerçekleşen mihenk taşı niteliğindeki bu etkinlik, saat departmanının başındaki Guillaume Tetu'nün önderliğinde –ki kendisi Hautlence markasının kurucu ortağı olan mühim bir figürdür– hazırlığı beş yıl süren American Western adında özel bir saat koleksiyonuyla taçlandı. Tasarımcının kovboy kültürü ve "Americana" ile olan bağından yola çıkarak hazırlanan motifler, deri kayışlar üzerine Teksas'ta işlenmiş, gümüş işçiliğinin zarif birer örneği olan kasalar ise yine Amerikan zanaatini gözler önüne seriyor. Ve evet, saatlerin mekanizmaları İsviçre'den, hatta limitli sayıda üretilen parçalardan biri de Skeleton model. Ralph Lauren, Cenevre'deki prestijli Salon International de la Haute Horlogerie'ye dahi katılmışlığı olan markası yarım asrı devirince böylesi niş parçalara nokta atışı yatırım yapıyor olabilir, ancak bir takım başka moda devleri, saat işinde çok daha büyük iddialar güdüyor.

BİZE ULAŞIN