Top Yuvarlak, Para Hep Dört Köşe

Avrupa krizlerden kriz beğensin, Avrupa Futbol Ligi, taş gibi yerli yerinde duruyor! Avrupa’nın ekonomisi eriyip giderken, zayıf halkalar oyundan düşmeye teker teker başlamışken; futbol ekonomisi yerinde durmak bir yana, yaşlı kıtadaki her bir lig, temsil ettiği ülkenin ekonomisinin tam iki katı büyümüş! Top yuvarlak, ekonomileri dört köşe yani!

Giriş Tarihi: 25.04.2012 16:50 Güncelleme Tarihi: 25.04.2012 17:04

Yazı BURAK ÜNALDI

Avrupa Birliği, ekonomisi artık uyumlu bir takım görüntüsü vermekten son derece uzaklaşmış ve ihtiyar defans oyuncusu Yunanistan yüzünden peş peşe goller yemeye devam ediyor olsa da, bizim komşuyu ne atabiliyor ne satabiliyor. Tam anlamıyla elde patlamış bir oyuncu, Yunanistan, Avrupa Ekonomisi için. Gözünü korkuttu olmadı, çıkış yolu gösterdi fayda yok; ne yapsın, tüm masraflarını cebinden karşılayarak, takımda tutuyor. Bu da, Avrupa ekonomisi için taşıması son derece ağır bir yük elbette. Tam kafayı kaldıracakken, İtalya; azıcık soluklanacakken, Yunanistan! E, takım olmak kolay değil tabii ki; tüm oyuncular, birbirinden sorumlu. Bak, bizi almadılar takıma; ne rahat, topumuzu kenarda gönlümüzce sektiriyoruz. Kimi zaman kaleye vuruyoruz kimi zaman kale bize vuruyor kimi zaman teğet geçiyor, taca çıkıyor. Olsun, top bizim, oyun bizim; kimseyle bir derdimiz yok en azından.

Bütün bu hengame, senelerdir durulmayan toz duman içinde; Avrupa ülkelerinin futbol ekonomileri, ilginç bir şekilde büyüyor, gelişiyor. Ekonomik sıkıntılar içinde olan Üçüncü Dünya Ülkeleri'nin futboldaki başarısı, zaten çok gözlemlenen bir vakadır. Ancak burada ilginç olan ve dikkat çeken konu, futboldan çok, futbol ekonomisindeki gelişme. Deloitte'un Futbol Para Ligi raporuna göre; Avrupa Ligi'ndeki ilk 20 kulüp, 2010-2011 sezonu boyunca 4,4 milyar avroluk bir toplam gelir elde etti. Bu rakam, Avrupa futbol pazarının toplam gelirinin 1/4'ünden fazlasını oluşturuyor. Ayrıca, bahsi geçen ilk 20 kulübün dokuzu ise, yıl içinde iki haneli büyüme kaydetti ki bu büyüme rakamları, Avrupa ekonomisinin uzunca zamandır yanından bile geçemediği rakamları ifade ediyor.

Rapora göre, sıralamanın tepesi, son dört yıldır olduğu gibi; Real Madrid, Barcelona, Manchester United, Bayern Münih, Arsenal ve Chelsea'den oluşuyor. Zirvede, ezeli rakipler Real Madrid ve Barcelona arasındaki fark, hızla kapanıyor. Bu arada Real Madrid, bir yıl daha tepede kalmayı başarırsa; raporun ilk sekiz yılında ardı ardına birinci olan Manchester United'ın bu rekorunu kırmış olacak. Futbol Para Ligi'nin ilk 20'si, istisnasız Avrupa'nın en büyük beş liginin kulüplerinden oluşuyor ve bunların altısı, İngiltere Premier League'den geliyor. İngilizlerin beş kulübü daha, ilk 20'nin hemen altında, nöbette bekliyor! Futbol ekonomisinin zirvesindeki beş dev ligin transfer bütçesinden bahsedelim biraz da. Bu beş ligin sadece transfere ayırdığı meblağ; hazır olun, tam bir milyar paunt! Aman, Yunanistan duymasın!

Küresel ekonomiyle ilgili olarak, son zamanlarda pek çok kez bu satırlarda bahsettiğim "paranın batıdan doğuya doğru el değiştirmesi" durumu, futbolda da ciddi anlamda kendini hissettiriyor. Birçok köklü Avrupa kulübü; Rus, Arap, Uzak Doğu gibi kökenleri olan küresel sermaye gruplarına, kısmen ya da tamamen satılıyor. Bu da çoğu zaman, futbol fanatiklerini ciddi anlamda kızdırıyor aslında. Son örneklerden birisi, bir satış değil ama bir sponsorluk anlaşması; Barcelona'nın Quatar Foundation'la yaptığı 125 milyon pauntluk anlaşmadan bahsediyoruz. Bu anlaşmanın futbol ekonomisinde temsil ettiği değerin dışında, başka anlamları da var. Bilenler bilmeyenlere, Barcelona'nın formasında sponsor olmasının ne demek olduğunu anlatsın lütfen. Benim için bu, birçok şeyin yanında; paranın yeşilinin, sahanın yeşiline galip gelmesi demek.

Daha önce de bu satırlarda bahsettiğim gibi, futbol sadece bir oyun değil, çok uzun zamandır; çok önemli bir ekonomik olay, aynı zamanda. Taraftar gruplarının önemli ve etkilenmesi nispeten kolay tüketici grupları olarak algılanması ile ipin ucu iyice kaçtı artık. Tuttuğu takımın hisse senedini taraftar iç güdüsü ile fiyat seviyesi gözetmeksizin alan taraftar, borsadaki tüm teknik analizleri alt üst edebiliyor. Futbol, asla sadece bir oyun değil çok uzun süredir; profesyoneller tarafında yönetilen bir endüstri. Çimenlerin üstündekiyle değil, çantaların içindeki yeşillerle oluşan ekonomiden hiç bahsetmiyorum bile. Artık, futbolcular moda ikonu, takımlarsa tüketici grupları oldu...

BİZE ULAŞIN