Dev markaların yeni kreatif direktörleri

Sene başında Louis Vuitton, Dior Homme, Céline, Burberry ve Berluti gibi dev markaların kreatif direktörleri birer birer değişti. Sektörün önde gelen kreatif direktörleri hangi beklentilerle, nereye geçti; yanıtını aramanın sırası.

Giriş Tarihi: 29.05.2018 10:30 Güncelleme Tarihi: 29.05.2018 10:34

CÉLINE / Hedi Slimane

Moda dünyasının asi, rocker çocuğu iki yıldır pek görünmüyordu. Saint Laurent'den ayrıldıktan sonra fotoğrafçılığa odaklanacağını söylemiş ve ortalıktan kaybolmuştu. Sonradan modaya yeniden dönebileceği mesajını verdi ve beklenen (hem de beklenmeyen) teklifi aldı; böylece şubat ayında Fransız lüks giyim markası Céline'in sanat, fotoğraf ve kreatif direktörü oldu. (Yani markanın vizyonu, artık tamamıyla ona emanet.) Bundan sonra hem kadın hem erkek hem deri ürünleri hem de parfümlerle ilgileneceği duyuruldu. Haberin bizim için ilgi çekici yanı ise tasarımcının Céline'e erkek hazır giyim koleksiyonları katacak olmasıydı.


Hedi Slimane

Minimal Céline ve rocker Hedi Slimane'in bir araya gelişi, kulağa ezber dışı geliyor; öyle ki Céline kadınları bu haberden sonra bir kadın markasını daha kaybettikleri için hayal kırıklığına uğradı, çünkü Hedi'nin asi kadın giysilerinin Céline'e uymayacağı fikrindeler. Marka ve tasarımcı uyuşacak mı bilmiyoruz, ama Céline'de devrimci yenilikler gerçekleşeceğine şüphemiz yok.

Hedi Slimane, Dior Homme'dayken onun ismini bilmeyenler bile yolunu izlemek zorunda kalmıştı: Bugün erkek giyiminin alışkın olduğu slim fit-dar paça pantolonları modayla o tanıştırdı çünkü. David Bowie bu takımları turnesinde giydi, Brad Pitt ilk evliliğinde onu tercih etti, Karl Lagerfeld kilo verince yaptığı ilk şey, Slimane'in tasarladığı takım elbiseyi giymek oldu.

Slimane, Yves Saint Laurent'e geçince markanın merkezini Paris'ten ABD'ye taşıdı, hatta markanın isminden 'Yves'i çıkardı. Lüks giyime gençlerin ulaşmasını istediği için fiyatları aynı sınıftaki markaların ürünlerinden daha uygun tuttu. Sıkıldığı noktada da müzik dünyasına ve cool siyah beyaz fotoğraflarına döndü.

Slimane, bir sanatçı; École du Louvre'da sanat tarihi eğitimi alan tasarımcı, grunge, rock müzikle öyle içli dışlı ki, ürettiği her şeyden 60'ların ruhu fırlıyor. Herhangi bir koleksiyonuna bakınca onları David Bowie'nin giydiğini hayal edebiliyorsunuz; bir köşeden The Beatles çıkıyor, Robert Mapplethorpe onun gömleğini giymiş, sigarasını yakıyor sanki.

Hayranlarının 'Philofiller' olarak adlandırıldığı Phoebe Philo'nun yerini alan Slimane, Philo'nun kült olan Phantom, Trapeze, Trio çantalarına, erkeklerin de giyebildiği cinsiyetsiz kıyafetlerine müzik ruhunu, dar kesimi ve deri giysileri katacak. Belki de hiç öyle olmayacak; ne de olsa Slimane iki yıldır modadan uzakta, ezber bozacak başka düşünceler üretmek için epey zamanı oldu.

LOUIS VUITTON / Virgil Abloh

Yer değiştiren kreatif direktörlerin hiçbiri onun kadar haber yapılmadı. Virgil Abloh'ın klasik bir tarza sahip lüks bir markaya geçişi bütün taşları yerinden oynattı. Lüks sokak giyimi markası Off-White'ın kurucusu, Kanye West'in tasarımcısı Virgil Abloh'ın Louis Vuitton'a kreatif direktör olması herhalde 60'lı yılların Paris moda anlayışında mümkün olamazdı. Bugün ise fazlasıyla mümkün; çünkü sosyal medya çağında, gençlerin yakından takip ettiği bir tasarımcının şansı, kuytu köşelerdeki tasarımcılardan daha yüksek. Özellikle de marka gençleri yakalamak istiyorsa…


Virgil Abloh

Pastelle, Pyrex Vision gibi markalardan sonra Off-White'ı kuran ABD'li tasarımcı ve DJ, bu zamana kadar hep işbirlikleriyle anıldı: Jimmy Choo, Nike, Ikea, Sunglass Hut, Moncler, Vans ve Levi's işbirliği yaptığı markalar arasındaydı. Sokak giyim ürünlerini lükse taşımak, sloganları tırnak işareti içine almak onun için hep politik bir anlam taşıdı. Ki kendisinin lüks moda markasının ilk siyahi tasarımcısı olması da bir o kadar politik. Sokakları temsil eden bir tasarımcının lüks markada yer alması hem tepkiyle hem de sevinçle karşılandı, bu da onun hakkında neden bu kadar haber yapıldığını açıklıyor.

Louis Vuitton, yeni kitlelere ulaşmak istiyor. Bu uğurda modanın kurallarını da hiçe sayarak üstelik: İlk koleksiyonunu hazirandaki Paris Moda Haftası'nda göreceğimiz Virgil Abloh'ın işindeki ilk günü bile sosyal medyada paylaşıldı; Takashi Murakami, Abloh'ın ilk ürettiği çantayı gizlilik esasına rağmen paylaştı, Abloh'ın işbirlikleri bir yandan devam ediyor, yani her yerde olmasının önünde bir engel yok. Louis Vuitton, kurallarını esnetmeyi göze aldı ve şimdiden amacına ulaştı denebilir; çünkü gençler, sosyal medyada markaya büyük ilgi gösteriyor. Bir yanda da yanıtını merak ettiğimiz sorular var: Peki ya eski Louis Vuitton'dan geriye ne kalacak, Abloh'ın tasarımları klasik tasarımlara düşkün modaseverleri tatmin edecek mi?

DIOR HOMME / Kim Jones

Louis Vuitton'un kreatif direktörünün Dior Homme'a transfer olması neyin göstergesidir? Dior Homme'un yola sokak giyim tarzıyla devam etmek istediğinin. Bu, aslında diğer markalar gibi Dior için de bir zorunluluk. Çünkü Bain and Company adlı danışmanlık şirketine göre lüks sokak giyim alışkanlığı geçen yıla göre yüzde beş arttı: "Sokak giyimi, bütün kıtalarda makro trend." Balenciaga ve Louis Vuitton bu sebeple spor ayakkabı üretmeye hız verdi.

Dior'un, Louis Vuitton'un 2017'de Supreme'le zirveye ulaşan işbirliğinin arkasındaki tasarımcıyla anlaşmasının sebebi de bu.


Kim Jones

2003'ten bu yana hem kendi markası hem de Dunhill, Umbro, Uniqlo, MCQ Alexander McQueen gibi markalar için koleksiyonlar üretmiş hem de I-D Magazine, Dazed and Confused gibi moda dergilerinde sanat yönetmeni olarak çalışmış Kim Jones, hem terziliği hem de sokak giyim tarzını çok iyi bilen bir isim.

Kim Jones, Dior Homme'daki ilk koleksiyonunu hazirandaki Paris Moda Haftası'nda sunacak. Onun Dior'a neler katacağını Louis Vuitton'daki son koleksiyonundan çıkarabiliriz: Çocukluğunda gezdiği Afrika ve Amazon'dan gelen dağ manzaralı gömlekler, fosforlu renkler, logolu taytlar, beyzbol tişörtleri… Jones, Dior'da kendisini kanıtlamak için bahisleri daha da artırabilir.

2019'da vakanüvisler, klasik giyimin kalelerinin birer birer düşüşünü not almak için tetikte olacak.

BERLUTI / Kris Van Assche

Kris Van Assche Belçikalı tasarım akımının temsilcilerinden biri. Ülkesinde aldığı eğitimden sonra Paris'e gidip Yves Saint Laurent'de Hedi Slimane'ın yanında staj yapan, ardından ustasıyla birlikte Dior'a transfer olan Assche, 2005'te kendi markası Krisvanassche'yi kurdu ve 2013'te Paris'te butiğini açtı. Markasını sonlandırmış olsa da 2007'den bu yıla dek Dior Homme'a koleksiyonlar hazırladı ve markaya birçok hayran kazandırdı.


Kris Van Assche

Minimal tarz, dini referanslar ve dövme desenleriyle hazırladığı takım elbiseler, hem çok dikkat çekici hem de Dior'un çizgisini taşıyabilecek ölçüde elegandı. Çizgili bir takım elbise; rocker kolyesi, sportif biçimde kıvrılmış kısa kollu tişörtler, bol ve düşük bel kesimle ve baştan ayağa fotorealist resimlerle donatılmış pelerinle harmanlanıyor; bu tasarım anlayışı, Dior Homme giysilerini müzede görülecek ürünler olarak görmemizi sağlıyordu. Bu koleksiyonlar, hep haşmetli bir kilisedeymişiz hissini verdi bize.

Van Assche, yakın zamanda Berluti'de Haider Ackermann'ın yerini alırken koltuğunu da Kim Jones'a bıraktı. Lüks el yapımı ayakkabılarıyla tanınan Berluti'nin yeni kreatif direktörün gelişiyle çağdaş bir görünüm yakalayacağı muhakkak. Assche'nin bir koleksiyon hazırlamak içinse önünde uzun bir zaman var; Berluti erkek koleksiyonunu görmek icin Ocak 2019'u bekleyeceğiz..

BURBERRY / Riccardo Tisci

Karizmatik İtalyan Riccardo Tisci'yi MET Galalarından biliriz; özellikle de Cate Blanchett, Rooney Mara gibi isimlerin kırmızı halıda giydiği kıyafetlerden. Daha çok da spekülasyon yaratacak elbiselerle: Beyoncé'nin vücudunu ortaya seren 'çıplak elbise', Madonna'nın poposunu ortaya çıkaran 'free-the-booty' giysisiyle. 12 yıl boyunca Givency'nin kreatif direktörlüğünü yürüten Tisci, markanın klasik çizgisine muzipliği, karanlık ve gotik tarzı getirdi. Bununla beraber yakın arkadaşı Kanye West vasıtasıyla Kim Kardashian'ın gelinliğini dikti, Kanye West'in 'Watch The Throne' albümünün kapağını ve tur gardırobunu hazırladı, çok konuşulan performans sanatçısı Marina Abramovic'le performans gerçekleştirdi; 2012'den bu yana da Nike'la işbirliği yaparak spor giyim markasına tasarım zevkini katıyor.


Riccardo Tisci

Riccardo Tisci, yılın başında görevden ayrıldığını açıkladığında Burberry'ye geçeceğini ve bayrağı Christopher Bailey'den devralacağı düşünülmemişti. Ama kısa zaman sonra transfer doğrulandı ve Tisci, hızlıca eylülde gerçekleşecek Londra Moda Haftası için çalışmaya başladı.

Klasik günlük kıyafetler, trençkotlar ve kendisiyle özdeşleşmiş İskoç kareli deseniyle tanınan Burberry'nin Riccardo Tisci gibi gotik bir tasarımcıdan beklentisi, tam da kendisi gibi olması görünene bakılırsa. İşbirlikleri konusunda bahsettiğim Burberry-Gosha Rubchinsky işbirliği de bunu kanıtlar nitelikte: Marka, artık biraz esnemek, klasik çizgisine sportif detayları katmak istiyor. Hatta biraz da sıçramak; kırmızı halıda Hollywood ünlülerinin tercih ettiği markalardan biri olmak, belki hedef kitlesini Beyoncé, Kanye West, Rihanna gibi isimlerle zenginleştirmek. Hedef ne olursa olsun sonuç değişmiyor: Bu yıl, Burberry koleksiyonlarını belki de ilk kez bu kadar yakından izleyeceğiz.

BİZE ULAŞIN