En Lezzetli Yönetim

Türkiye genelinde 50 yurtiçi, 10 yurtdışı şubesi bulunan BigChefs, son altı aydır CEO’luk koltuğunu Cenk Akın’a emanet etti. Akın, başarılı bir yönetici olmasının yanı sıra iyi bir sporcu, meraklı bir gezgin ve tam bir müzik tutkunu.

Giriş Tarihi: 20.07.2019 12:38

Yazı Candeğer Muradoğlu
Fotoğraflar Kutup Dalgakıran

"BigChefs büyüme odaklı bir şirket. İş stratejisi olarak gelişme ve büyüme benim için çok önemli. Diğer türlüsü iki tarafı da tatmin etmiyor" diyor BigChefs'in 52 yaşındaki yeni CEO'su Cenk Akın. Güneşli bir yaz gününde, İstanbul Armutlu'daki genel merkezde, odasında otururken, karşısındakini etkileyen heyecanı göze çarpıyor.

Dümenini eline aldığı Türkiye'deki BigChefs restoranlarının toplam büyüklüğü net 30 bin 800 metrekare; neredeyse 4 futbol sahasından daha büyük. Biraz daha detay vermek gerekirse; BigChefs restoranlarında bir yılda 9.8 milyon bardak çay, 276 ton peynir, 2.5 milyon adet yumurta, 367 ton domates, 409 bin litre süt, 840 ton et servis ediliyor. Yıllık cirosu 450 milyon lira olan marka, yılda 7.5 milyon ziyaretçi ağırlıyor.

Global hareket edip, yerel düşünmenin önemini vurgulayan Akın, BigChefs'in yurtdışına açılma projelerine de geniş bilgi birikimi ile yön veriyor. Buna paralel olarak Ağustos ayında Almanya Frankfurt'ta restoran açılacağını belirtiyor: "Brexit'ten sonra Avrupa'nın finans merkezi olma yolunda hızla ilerleyen bu şehirdeki şubemizle bu pazara girmiş olacağız" diyen Akın, 2019'da yurtdışındaki restoran sayısının 13'e ulaşacağını söylüyor. Çin'den Amerika'ya, İngiltere'den Güney Doğu Asya'ya, yeni coğrafyalarda şubeler açmak için çalışmalarını sürdürüyor. Hollanda, Avusturya, Katar, Umman, Malezya ve Rusya gibi ülkeler de büyüme planlarının içinde.

BigChefs'in yurtdışında yaygınlaşma stratejisini şöyle açıklıyor: "Yurtiçindeki yerini sağlamlaştırdıktan sonra, yurtdışında önce Türk yeme-içme kültürüne yakın yerlere gitti. Artık dünyanın geneline yayılmaya hazırız." Cenk Akın, CEO olduktan sonra önce dijitalleşme üzerinde çalışmaya başlamış. Bu yıl dijitalleşmeye 500 bin lira yatırım yapacaklarını söylüyor: "Önce lokmaları küçük küçük yutacağız. Çünkü risk ve geri dönüş dengesinin doğru sağlanması gerektiğini düşünüyorum."

Dijital menü Haziran'da BigChefs Vadi İstanbul'da kullanılacak. Ardından bütün Türkiye'ye ve yurtdışındaki lokasyonlara yayılacak. Bir taraftan da BigChefs App Eylül ayında kullanıma girmiş olacak. "Bu, gün boyu misafirlerimizin hayatına dokunabileceğimiz, hediyeler kazandırıp, puanlar dağıtacağımız bir kanal olacak. Uygulamayla beraber dijital pazarlama üzerine çok daha verimli şekilde eğileceğiz."

Kariyeri boyunca ulusal ve uluslararası markalarda üst düzey yöneticilik yapan Akın, aslında tekstil mühendisi. 1989'da İTÜ Tekstil Mühendisliği'nden mezun olduktan sonra San Francisco Üniversitesi'nde MBA yapmış. "Okuldayken mühendis olarak çalışmayacağını bildiğim için işletme master'ı yapmayı kafama koymuştum" diyor. 1994'te Amerika'dan İstanbul'a döndükten hemen sonra Vakko'da çalışmaya başlamış. Sonrasında 16 senelik Boyner Holding macerası başlamış. Bu hikaye de 2009'da C&A Mağazaları'nda Bölge Müdürlüğü yapmaya başlamasıyla sona ermiş. Ve nihayetinde yemek sektörüne geçiş yapmış.

Alakasız gibi görünen iki sektör arasında geçiş yaparken zorlanmadığını söylüyor: "Yapılan iş aslında aynı. Yani doğru ürünü doğru zamanda, doğru şekilde nihai tüketiciye ulaştırmak… Çünkü perakende çok detaylı bir iştir. Tıpkı BigChefs'te yaptığım gibi, her zaman genel çoğunluğa uygun, çok da riskli olmayan menüler ortaya çıkarmaya çalışırım" diyor.

Kariyerinin bu döneminden itibaren yeme-içme sektörünün beş yıldızlı markalarında üst düzey yöneticilik yapan Akın, 2011'de İstanbul Doors Grubu'nun CEO'suyken, şirketin satılmasıyla D.ream'e geçmiş oldu. Burada 56 mağazadan sorumlu olduğunu söylüyor. 2015'te ise Eataly Genel Müdürü olan Akın'ın yolu bu yılın başında BigChefs'e düştü. "Bir yönetici olarak her türlü alanda insanla uğraşmayı seviyorum. O yüzden önce organizasyon yapısını değiştirmeye başladık" diyor.

Alışılmışın dışında bir yöneticilik tablosu çizen Cenk Akın için seyahat etmek hayatının önemli bir parçası. Favori destinasyonları Londra, San Francisco ve Paris. Şimdiden altı aylık gezi programı için biletlerini ayırttığını söylüyor.
"Ölmeden görmek isterim" dediği şehirler arasında ise Cape Town ve Tokyo var. Özellikle yemek için seyahat etmekten hoşlanıyor. Türk ve İtalyan mutfaklarının hayatındaki yeri ayrı olsa da, farklı mutfakları denemeyi seviyor. Bu aralar Peru mutfağına merak sardığını söylüyor.

"Rutinin bir parçası olmaktan nefret ediyorum. Bu sebeple hem iş hem de özel hayatımda 'Farklı ne yapabilirim?' sorusu üzerine kafa yoruyorum ve sınırları zorluyorum" diyor. Spor da yaşam tarzının önemli bir parçası. "Haftanın dört günü spor yapıyorum. Bu aralar en çok tenis oynamaktan hoşlanıyorum. Çocukluğumdan beri sporla iç içeyim. 9 yaşından beri hem kayıyor hem de yüzüyorum. Her sene mutlaka kayak tatiline giderim. Yüzmek de keza benim için bir tutku. Öyle ki, 100'den fazla deniz şortum var."

Giyim tarzını gündelik ve kurumsal olarak ikiye ayırıyor. Gündelik hayatta tarzını rahat-şık olarak tanımlıyor. Kurumsal dünya içinde ise modernleştirilmiş klasik parçalar vazgeçilmezi. Kesim, renk ve kumaşa büyük önem veriyor. Vazgeçilmez aksesuarı, 1982 yılında babası tarafından hediye edilen saat. "Her gün takmam, sadece özel zamanlarda kullanırım çünkü benim için o sadece bir saat değil, benim geçmişim…"

BIGCHEFS'İN DÖNÜM NOKTALARI
BigChefs, 2007 yılında Gamze Cizreli tarafından Ankara'da açıldı ve kısa sürede şube sayısını dörde çıkardı. 2009'da Saruhan Tan'la kurulan ortaklıkla İstanbul Etiler şubesi, ardından İstanbul Tünel mağazası geldi. Marka 2014 yılında ilk yurtdışı yatırımını Dubai'de gerçekleştirdi. Bugün Birleşik Arap Emirlikleri, Kuveyt, Suudi Arabistan ve İran'da şubeleri bulunuyor. 2016 Eylül'ünde uluslararası yatırım fonu Taxim Capital ile ortaklık kurdu ve bir yılda 12 şube açarak yüzde 40 büyüdü.

BİZE ULAŞIN