Artistlik yapma kralını görürsün

Can Yayınları aracılığıyla okurla buluşan Artistlik Yapma, yönetmenlerle oyuncular arasındaki mücadeleleri ve film setlerinde yaşananları eğlenceli bir dille aktarıyor.

Giriş Tarihi: 17.04.2018 16:17 Güncelleme Tarihi: 18.04.2018 11:14

Yazı: Ege GÖRGÜN

Sinema, büyülü bir dünya. Yüksek egoları hasebiyle oyunculuğa soyunanlarla yine yüksek egolarıyla âdeta tanrılığa soyunan yönetmenlerin de er meydanı, arenası... Üstelik her ikisi de her daim gözde mesleklerden. Birini diğeriyle kıyaslamak pek doğru değil belki ama son kertede oyuncunun yönetmene tabi olduğunu söylemek yanlış olmaz. Yine de egolar çatışırken geri adım atan bazen oyuncu olur bazen de yönetmen. Aksi halde onca filmin altından kalkmak nasıl mümkün olabilirdi ki?

Film çekimlerinde oyuncular yönetmenin dediğini yaparsa ne âlâ. Yapmazlarsa, çekimlerin durma noktasına gelmesi işten bile değil. Ancak magazin kısmını saymazsak, seyirciler filmin yapımı sırasında yönetmenle oyuncu arasında yaşanan kontrol, itibar ve saygı konusunda sürüp giden bu mücadeleye hiç tanık olmuyor. 'Cumartesi Gecesi Ateşi', 'Savaş Oyunları', 'Özel Takip' gibi filmlerin yönetmeni John Badham ile gazeteci ve film yapımcısı Craig Modderno işbirliğiyle yazılan Artistlik Yapma, seyirciyi işte bu mücadelelerden haberdar ediyor.

Kitap, ilginç anılar ve anekdotlarla dolu olduğundan keyifle okunuyor. Bunlardan bir tanesi de, 'Temel İçgüdü' filminin o meşhur sahnesiyle ilgili. Filmin görsel yönetmeni Jan de Bont: "Sharon Stone o meşhur sahneyi orijinal şekliyle oynamak istemiyordu," diye anlatıyor. "Bense o sahneyi çekmek zorundaydım. 'Sharon gerçekten bacaklarını biraz daha aralaman gerek, yoksa bu sahne olmayacak. Bir şeyler görmem gerek,' dedim. Sharon, 'Ama ben görmek istemiyorum,' diye cevap verdi. Bunun üzerine, 'O konuyu fazla dert etme. Bu sahnede içine bir şey giymemiş olduğun algısını yaratmak istiyoruz, yoksa bütün bu sahneyi çöpe atsak da olur.' dedim."

Jan de Bont belli ki oyuncuya ne demesi gerektiğini iyi bilen yönetmenlerden. Ne de olsa sonuç ortada. 'Temel İçgüdü' filmi bugün bile hatırlanıyor, Sharon Stone da filmden sonra büyük bir şöhrete kavuştu.

Yönetmenlerin oyunculara ne söyleyip ne söylemeyeceğini eğlenceli bir dille anlatan Artistlik Yapma; Sydney Pollack, Michael Mann, John Frankenheimer, Mel Gibson, James Woods, Clint Eastwood gibi pek çok yönetmen ve oyuncunun yaşadığı tecrübeyi de gözler önüne seriyor. Bunun yanı sıra, oyunculukta ve yönetmenlikte zirveye oynayanlar için kıymetli bilgilerle dolu bir rehber niteliği taşıyor.


Görsel yönetmen Jan de Bont'la aralarında yaşanan oyuncu yönetmen anlaşmazlığı çözülmeseydi, belki de Sharon Stone başrolünü Michael Douglas'la paylaştığı 1992 yapımı 'Temel İçgüdü' / Basic Instinct filmiyle bu kadar büyük bir üne kavuşamayacaktı.


HAYDUTUN AŞKI

Massimo Carlotto, Encore Yayınları

Suç ve şiddet dolu geçmişini ardında bırakmak, Dedektif Marco 'Timsah' Buratti için kolay olmayacaktır. Marco, yakın arkadaşının sevgilisi kaçırıldığında uluslararası bir uyuşturucu ağını araştırmak zorunda kalır ve kendisini kaçmaya çalıştığı yeraltı dünyasının göbeğinde bulur.


Bİ' ARKADAŞIN BAŞINA GELMIŞ

Esra Aylin Akalın, Banu Özkan Tozluyurt, Mine Çakır, İnkılâp Kitabevi

Gelirinin yarısı Ümraniye Eğitim Araştırma Hastanesi Çocuk Onkoloji ve Hematoloji Bölümü ile İstanbul'un en büyük devlet çocuk kemik iliği nakil ünitesinin ihtiyaçları için Kansersiz Yaşam Derneği'ne aktarılacak kitapta, Esra Aylin Akalın, Banu Özkan Tozluyurt ve Mine Çakır bizi ilginç kadın hikâyeleriyle buluşturuyor.


BİZE ULAŞIN