Göz dolduran tasarım: Kia Sportage

Uzak Doğulu araçların kendine özgü görüntüsü bir tasarım dili olarak tanımlanabilir. Ama hedef büyütmek istiyorsanız biraz Avrupalı olmak zorundasınız. Tıpkı Kia gibi…

Giriş Tarihi: 08.09.2016 12:49 Güncelleme Tarihi: 08.09.2016 15:24

Sadece bir ülke veya bölgeye özel araç üretiyorsanız tasarımda yerel kalabilirsiniz. Fakat dünyaya oynamak istiyorsanız ortak bir dilde uzlaşmak, birkaç kelimede olsa farklı ülkelerdeki tüketicilerin dilinden konuşmak zorundasınız. Bunu fark eden ve araç tasarımlarında önemli değişikliklere giden markalardan biri de Kia. Güney Koreli üreticinin yakın zamanda piyasaya sürdüğü araçlar artık daha Avrupalı görünüyor. Yumuşak hatların ön plana çıktığı araçları incelediğinizde, modele göre bazen Amerikalı bazen de Avrupalı çizgileri görebilirsiniz. Performansı bir kenara bırakırsak, yeni Kia modellerinin özellikle görünümde Uzak Doğu menşeili bir üreticiden çıktığı pek belli olmuyor.

Mesela; test aracımız Kia Sportage'dan yola çıkalım. Araca yandan baktığımızda sınıfındaki birçok Avrupalı rakibine benziyor. Fazlası var, eksiği yok. Hatta aracın logolarını kapattığımızda insanların modeli tahmin etmekte zorlanacağını, başka araçlarla karışacağını düşünüyorum. Bu arada şunun altını çizeyim, rakiplerine benzemek kötü bir şey değil; artık günümüz otomotiv piyasasında bu durum olmazsa olmaz. Çünkü çok satan, insanların beğendiği çizgileri takip etmek zorundasınız ve eninde sonunda boyutları, sınıfı belli dört tekerlekli bir araç yapıyorsunuz. Kaldı ki sınıf fark etmeksizin artık her segmentte araçlar birbirini andırıyor. 700 bin TL'lik SUV'u da, 100 bin TL'lik sedanı da "Şu modeli andırıyor." diyerek tanımlayabiliyoruz. Ama her model kendine has detaylarla fark yaratmaya devam ediyor.

Örneğin; tasarım alanında dünyanın en prestijli kuruluşlarından olan IF Design Award tarafından ödüllendirilen Kia Sportage, bu durumun iyi örneklerinden biri. Kia'nın IF Design ödülünü üst üste yedinci kez kazandığını da düşünürsek markanın tasarım açısından çok iyi bir noktada bulunduğunu söyleyebiliriz. Benim açımdan önceki nesil ile yeni Kia Sportage arasında en büyük fark burun tasarımı. Farklılaşan ön bölüm araca ilginç bir yeni yüz vermiş. Performans açısından 185 beygirlik dizel motor sürücüsünü hiç üzmüyor diyebilirim. Aracın iç mekânı da gayet geniş ve şık. Tabii ki en üst donanım GT-Line Prestige paketine sahip test aracını kullandığımı da belirtmem gerek. Tek üzüldüğüm nokta şu; aracın 1.6 litre motorda dizel-otomatik kombinasyonu yok ve doğal olarak 2.0 litre dizel motorlu Kia Sportage, birçok model gibi vergi diliminden olumsuz etkileniyor.

BİZE ULAŞIN